مداخلات ذهن آگاهی می تواند به درمان چاقی کمک کند

7اکتبر 2020- محققان مجموعه ای از ابزارهای جدید را برای آزمایش میزان تاثیر ذهن آگاهی در مقابله با افزایش روند چاقی ابداع کرده اند.

ذهن آگاهی به عنوان نوعی آگاهی توصیف شده است که از طریق توجه هدفمند به آنچه در لحظه فعلی در حال وقوع است با نگرشی بدون قضاوت پدید می آید. با این حال دانشمندان متوجه شدند که اگرچه ذهن آگاهی از طریق مراقبه(مدیتیشن) برای کمک به کاهش وزن موثر است، اما پس از دستیابی به کاهش وزن، این تمرین ادامه پیدا نمی کند. به نظر می رسد که مراقبه ی ذهن آگاهی به همان روشی که رژیم های محدود کننده ی کالری استفاده می شوند، یعنی به عنوان یک راه حل کوتاه مدت برای کاهش وزن، مورد استفاده قرار می گیرد، و پیروی از آن در طولانی مدت دشوار است. بهمین دلیل دانشمندان یك روش آگاهانه ی جایگزین را مبتنی بر رویداد و ویژه ی غذا خوردن ابداع نمودند که ممكن است به افراد در كاهش وزن و نگهداری طولانی مدت وزن به طور موثرتری كمك كند.

تیمی از روانشناسان در دانشگاه بیرمنگام سیتی، تحقیقات جدیدی را در زمینه ی بررسی تاثیر مداخلات جدید ذهن آگاهی بر اتخاذ یک رژیم غذایی سالم، بهبود توصیه ها، درمان و دسترسی به خدمات، راه اندازی کردند.

دکتر مایکل مانتزیوس و دکتر هلن ایگان، روانشناسان دانشگاه بیرمنگام سیتی، یک مجموعه از ابزارهای جدید را برای تسهیل پیروی از روشهای تغذیه ای سالم، از جمله the Mindful Construal Diaryو the Mindful Chocolate Practiceطراحی کردند.

روش the Mindful Construal Diary، که برای استفاده در حین غذا خوردن طراحی شده است، فرد را به انجام تمرینات غذایی آگاهانه تشویق می کند. در تحقیقات قبلی اثر آن در تعدیل مصرف مواد غذایی پر کالری به عنوان یک روش جایگزین برای مداخلات معمولی مبتنی بر مراقبه نشان داده شد. در روشMindful Chocolate Practice، از روشهای سنتی متفکرانه برای تشویق فرد به تأمل در مورد تجربه غذا خوردن و احساساتی که در طی این فرآیند ایجاد می شود، استفاده می شود.

نتایج این تحقیق نشان داد که افراد هم بلافاصله پس از تمرین ذهن آگاهی و هم در یک دوره انتظار اجباری در پایان آزمایش، شکلات کمتری خورند.

از عموم مردم دعوت شد تا از این ابزارها استفاده کنند و در یک نظرسنجی برای کمک به تحقیقات شرکت کنند.

دکتر مایکل مانتزیوس، گفت:هدف از این تحقیق کمک به بازگشت طبیعی به گرایش عادی به غذا خوردن در هنگام نیاز بدن به غذا است، تا به این ترتیب فرد به سیگنال های فیزیولوژیکی گرسنگی پاسخ دهد و از هر وعده غذایی و میان وعده ای که مصرف می کند یک تجربه ذهنی و لذت بخش ایجاد کند.

با استفاده از این روشها، ما به مردم کمک می کنیم تا میزان و کیفیت غذای مصرفی خود را تنظیم کرده و بر دامهای معمول که منجر به چاقی می شوند، مانند خوردن احساسی یا خوردن غذا به دلیل مواجهه با محیطی با دسترسی بیش از حد به غذا، غلبه کنند.

طبق گفتهHealth Express ، حدود 62 درصد از جمعیت انگلیس دارای اضافه وزن و 25 درصد از افراد در رده ی چاق طبقه بندی می شوند، که می تواند منجر به شرایط بالقوه تهدید کننده ی زندگی مانند دیابت نوع 2 و سکته های مغزی و همچنین کاهش کیفیت زندگی و افسردگی شود.

سیستم بهداشت ملی انگلیس، سالانه 5.1 میلیارد پوند برای درمان چاقی و بیماری های مرتبط با آن هزینه می کند. بنابراین، رسیدگی به رفتاری که منجر به پرخوری می شود، برای بخش بهداشت و درمان و همچنین دولت از اولویت بالایی برخوردار است.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20201007/Mindfulness-interventions-can-help-treat-obesity.aspx